Kreativ prosess: Kongsbergmarken
		På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative 
		Problem Solving).  
		Dette var en håndarbeidsoppgave i 3. klasse.  
		Oppgaven ble løst ved at læreren brukte en
modifisert CPS-metode.  
			  
			  
			 | 
			
			CPS på blokkflytehylster
			Den kreative prosess gikk omtrent slik:Utgangspunkt for problemet
 Utgangspunktet her er å lage et blokkfløytehylster/trekk/etui. Dette må være slik at elevene selv er i stand til å lage det. 
Fakta
Plasthylsteret går fort i stykker 
Plasthylstrene er veldig like 
Problem
Hva kan vi ha istedenfor plasthylstre? 
Hvordan kan vi lage vårt eget blokkfløytehylster? 
Hva kan vi bruke av materialer? 
Hva kan vi av teknikker? 
Hvor mange løsninger godtar vi? 
Kriterier
Blokkfløytehylsteret må fungere som et blokkfløytehylster. 
Det må være slitesterkt.  
			Det må ha en egen og personlig dekorasjon. 
Ideer
Elevene skulle så komme opp med ideer til disse problemene. 
Videre bearbeiding
Bearbeidingen var å velge ut ideer, og så sette disse ut i praksis. 
			   | 
			
			Vurdering av kreativ prosess
			Fin modifisert CPS
			Eksemplet viser en fin tilpasning av CPS til oppgaven og elevene.
			 
			Trinnene i CPS er færre enn standardutgaven. Innholdet i trinnene 
			er også modifisert. 
			Erfaringen var at elevene arbeidet mer lystbetont enn ved 
			tidligere måter å gjennomføre denne oppgaven på.  
			Det ble også mer fantasifulle løsninger. 
			Og mer variasjon i løsningene.  |