Bevisstgjøre farger
			Hensikten med denne oppgaven er å bevisstgjøre elevene mer på farger og fargenyanser.  
		Dette kan kombineres med øvelser i å skrive stil. 
			  
			 | 
			
			Fargeøvelser
			Beskrive farger
Det første som gjøres er å beskrive fargene i forskjellige silkeskjerf.  
Primær- og sekundærfarger
			Etter dette deles elevene inn i grupper. Hver gruppe får sin primær- eller sekundærfarge. Gruppa skal finne nyanser til dette og skrive disse opp på store ark. Arkene skal så henges opp slik at de andre gruppene også kan se dem. 
Finne flere fargenavn
			Hele klassen kan nå bidra til å finne flere fargenavn som kan skrives på de store arkene.  
			Samle fargenavnene
			Læreren samler så inn de store arkene, skriver alle fargenavnene opp på en stensil og deler ut til elevene.  
			Bruke fargenavnene
			Elevene får også utlevert en kort usminket tekst. De leser teksten og krysser av der i teksten det er mulig å skrive inn et fargenavn.  
Eleven skriver så teksten om og føyer til fargenavn. Den nye teksten leses høyt i klassen. 
Brukes videre
			Denne listen med fargenavn kan også brukes til andre tekster.  
			 | 
			
			Brukes på andre områder
			På samme måte som for fargenavn, kan en arbeide med lyder, 
			smaker, lukter og ord som betegner følelser.   |