? ? ?

          NorsK INSTITUTT FOR KREATIVITET 

                                                    NIK     

 Forside Kreativitet Tjenester Temaer Nettverk Litteratur

 

Gjenstander som idéstimuli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gjenstander som idéstimuli

En av de vanligste måtene å stimulere fram ideer på er å bruke gjenstander.

Det kan være flere formål ved å bruke forskjellige gjenstander som stimuli.

  • De kan få tankene vekk fra problemet. Det fremmer inkubasjonen og gir underbevisstheten andre muligheter til å arbeide.

  • De kan direkte gi ideer til problemet.

  • De kan indirekte gi ideer gjennom analogier og assosiasjoner.

 

Beskrivelsen er tatt fra boka:

Praktisk nytenkning - Systematisk og kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth

Idéstimuli - Gjenstander

Alle slags gjenstander kan brukes.

Her er eksempler på gjenstander som du kan bruke som hjernestimuli:

  • Steiner av alle typer og størrelser som jeg kan få tak i og håndtere.

  • Avsagde steiner som ser grå og alminnelige ut utenpå, og som er hule inni med fine farger og krystaller.

  • Viskelær

  • Blyantspisser

  • Skjell

  • Trefigurer

  • Keramikkgjenstander

  • Sammenkrøllet papir

  • Sammenfiltrede metalltråder

  • Pinner

  • En plastpose med binders

  • Et syltetøyglass med fine småstein

 

Eksempel: Gjenstand som stimuli

La oss se litt mer på problemet:

Hvordan lage et kurs for barnevakter.?

Vi bruker viskelæret som stimulus.

Vi får følgende ideer:

  • Kurset må være fleksibelt.
  • Det skal ta hensyn til at det finnes mange slags barn, foreldre, hjem og barnevakter.
  • Barnevaktene må også lære å tilpasse seg de forskjellige barn og forhold som kan oppstå.

Viskelæret fjærer.

  • Barnevakten må vite når han eller hun skal gi etter for barnas krav og når en ikke skal gjøre det.

Et viskelær brukes til å fjerne streker.

  • Det kan gi ideen å lære barnevaktene gjemme-og-finne-leker.