? ? ?

          NorsK INSTITUTT FOR KREATIVITET 

                                                    NIK     

 Forside Kreativitet Tjenester Temaer Nettverk Litteratur

INNHOLD

 

FORORD 

 

1 DU SELV - DIN VIKTIGSTE RESSURS

  • MULIGHETENE ER DER

  • FORANDRING KREVER MENTAL FLEKSIBILITET

  • KREATIVITET ER Å SKAPE

  • KREATIV PROBLEMLØSNING 

  • VI KAN ALLE BLI MER KREATIVE 

2 DEN KREATIVE TANKEPROSESS 

  • MANGE FORMER FOR MENTAL VIRKSOMHET 

  • DEN PROBLEMLØSENDE PROSESS 

  • DIVERGENT OG KONVERGENT TENKNING 

  • TENKNING I ORD OG BILDER 

  • LOGIKK OG INTUISJON 

  • KREATIV TENKNING 

  • SAMMENDRAG 

3 DET ENKLE VIRKER 

  • LA PERLENE VOKSE - OG FINN DEM

  • GRIP TAK I DET POSITIVE 

  • KONSTRUKTIVE KOMMENTARER

  • UTSETT VURDERINGENE 

  • VENT MED BESLUTNINGENE

  • BRUK ANDRES RESSURSER 

  • SAMMENDRAG

 

4 CPS-METODEN 

  • SYSTEMATIKK ER NØDVENDIG

  • FRIHET ER OGSÅ NØDVENDIG 

  • CPS-METODEN

  • BRUK AV CPS 

  • SAMMENDRAG 

 

5 SKAFF TILSTREKKELIG INFORMASJON

  • KUNNSKAPER ÅPNER OG LÅSER

  • OBSERVASJONER ER GRUNNLAGET

  • RELEVANTE OG IKKE-RELEVANTE OPPLYSNINGER 

  • HVEM ER INVOLVERT? 

  • TIDLIGERE ERFARINGER 

  • LÆR FRA ANDRE

  • NATURENS LØSNINGER 

  • DEL OPP INFORMASJONENE 

  • ANALYSER OG VELG INFORMASJON 

  • SAMMENDRAG 

 

6 FORSTÅ PROBLEMET BEDRE OG FORMULER DET RIKTIG 

  • Å FÅ OVERSIKT ELLER Å GRAVE SEG NED?

  • HVA SLAGS PROBLEM? 

  • SE PÅ INFORMASJONENE 

  • SPØRSMÅLSANALYSE AV PROBLEMENE

  • HVA-HVIS-ANALYSE

  • HVORFOR-HVORFOR-ANALYSE 

  • BRYT NED PROBLEMET

  • REFORMULER PROBLEMET

  • ØNSKETENKNING 

  • AVLEDEDE PROBLEM 

  • FRA FORSKJELLIGE SYNSVINKLER

  • DET EGENTLIGE PROBLEMET 

  • FINN EN LØSNINGSORIENTERT FORMULERING

  • VELG HENSIKTSMESSIG PROBLEM 

  • SAMMENDRAG

 

7 FÅ FRAM IDEENE 

  • KVANTITET GIR KVALITET 

  • SE PÅ INFORMASJONENE OG PROBLEMENE

  • BYGG VIDERE PÅ IDEENE

  • FINN IDEER FOR DELPROBLEMENE 

  • GJENSTANDER

  • ORD SOM STIMULI

  • BILDER SOM STIMULI

  • TEGN IDEENE 

  • VELG NOEN IDEER 

  • DEN VILLFARNE FLYGEREN

  • SAMMENDRAG

 

8 FLERE IDESTIMULERENDE TEKNIKKER

  • FLERE OG FLERE IDEER

  • MORFOLOGISK ANALYSE

  • LÆR AV NATUREN

  • LÆR AV ANDRE 

  • ANDRES SYNSVINKLER 

  • ANALOGIER 

  • ASSOSIASJONER 

  • TVUNGNE SAMMENHENGER

  • STIMULER FLERE SANSER

  • TENKNING I BILDER

  • VILLESTE IDE

  • SAMMENDRAG

 

9 FRA IDÉ TIL LØSNING 

  • EN IDÉ - ET STARTPUNKT ELLER EN FERDIG LØSNING

  • DET FINNES ALLTID KRITERIER 

  • FINN KRITERIENE FOR EN GOD LØSNING

  • VURDER OG VELG UT FRA KRITERIENE 

  • TILPASS IDEENE BEDRE TIL KRITERIENE 

  • FINN STERKE SIDER

  • FINN SVAKE SIDER OG GJØR NOE MED DEM 

  • FORANDRE IDEENE

  • DEL OPP OG SETT SAMMEN IDEENE 

  • MER FAKTA, PROBLEMFORMULERINGER OG IDEER 

  • DEN VILLFARNE FLYGEREN 

  • SAMMENDRAG 

 

10 FÅ LØSNINGEN AKSEPTERT 

  • GODE LØSNINGER BLIR IKKE AUTOMATISK GODTATT

  • BRUK FRAMGANGSMÅTENE FRA LØSNINGSFASEN 

  • HVEM GIR AKSEPT? 

  • HVORFOR OG HVORDAN GIS AKSEPT? 

  • FINN KRITERIENE FOR AKSEPT 

  • GJØR LØSNINGEN MER AKSEPTABEL

  • SAMMENDRAG 

 

11 SETT LØSNINGEN UT I PRAKSIS 

  • LØSNINGENE SKAL GJENNOMFØRES 

  • LØSNINGEN AVHENGER OGSÅ AV GJENNOMFØRINGEN 

  • ANALYSER GJENNOMFØRINGEN 

  • SETT OPP EN HANDLINGSPLAN 

  • SAMMENDRAG 

 

12 ARBEID I GRUPPER 

  • GRUPPER GIR STØRRE MULIGHETER 

  • HVEM EIER PROBLEMET? 

  • PROSESSLEDERENS OPPGAVER 

  • RESSURSGRUPPEN 

  • SAMMENSETNING AV PROBLEMLØSNINGSGRUPPER

  • TRENING AV GRUPPER

  • DU I DITT EGET MILJØ 

  • SAMMENDRAG 

 

13 HJERNESTORM 

  • BRUK AV BRAINSTORMING 

  • NEGATIV BRAINSTORMING 

  • BRAINWRITING - ELLER SKRIV DET NED

  • SAMMENDRAG 

 

14 ANDRE METODER

  • DET FINNES MANGE METODER 

  • IPS-METODEN 

  • SYNEKTIKK 

  • METODER AVLEDET FRA CPS

  • SAMMENDRAG

 

15 BRUK UNDERBEVISSTHETEN

  • VI BRUKER ALLE UNDERBEVISSTHETEN

  • GI UNDERBEVISSTHETEN OPPGAVER 

  • SLIPP DRØMMENE LØS 

  • DAGDRØMMER ER OGSÅ NYTTIGE 

  • SAMMENDRAG 

 

16 KREATIVITET KAN STIMULERES OG HEMMES

  • KREATIVITET ER IKKE TEKNIKKER OG METODER 

  • PERSONLIGE FAKTORER 

  • GRUPPER 

  • AUTOMATISKE NEI

  • ENDREDE BEVISSTHETSTILSTANDER 

  • SAMMENDRAG 

 

17 LA BARNA FORBLI KREATIVE

  • DET BEGYNNER I BARNDOMMEN

  • SKOLEN OG SAMFUNNET HEMMER KREATIVITETEN 

  • LEGG MILJØET TIL RETTE OG KREATIVITETEN BLOMSTRER

  • SAMMENDRAG

 

18 ET PRAKTISK EKSEMPEL

  • PROBLEMET

  • FAKTA - DIVERGENT

  • FAKTA - KONVERGENT

  • PROBLEM - DIVERGENT

  • PROBLEM - KONVERGENT

  • IDEER - DIVERGENT

  • IDEER - KONVERGENT

  • LØSNING. KRITERIER - DIVERGENT

  • LØSNING. KRITERIER - KONVERGENT

  • LØSNING. UTVIKLING AV LØSNING

  • AKSEPT - DIVERGENT

  • AKSEPT - KONVERGENT

  • HANDLINGSPLAN

  • ANDRE LØSNINGER FRA LØSNINGEN

 

19 NOEN RÅD VIDERE

  • FEM MINUTTER HVER DAG

  • DET VIKTIGSTE

  • TA VARE PÅ IDEENE

  • KREATIVITET ER GØY - OG NØDVENDIG

  • EN REVOLUSJON I MENNESKETS UTVIKLING

 

ETTERORD

 

REFERANSER

 

TILLEGG 1 ØVINGSOPPGAVER

  • HVA KAN DET BRUKES TIL?

  • HVORDAN KAN DET FORBEDRES?

  • EGNE OPPGAVER

  • SITUASJONER

  • SPILL OG LEKER

 

TILLEGG 2 SJEKKLISTER

  • 1 FORBEREDELSE TIL PROBLEMLØSNING

  • 2 CPS

  • 3 INFORMASJONER

  • 4 PROBLEMET

  • 5 IDEER

  • 6 BEARBEIDING AV IDEER

  • 7 OSBORNES IDEGENERERENDE SPØRRETEKNIKK